Jednym z najważniejszych kosztów w firmie transportowej są wydatki związane z zakupem paliwa. W związku z tym warto wiedzieć, że istnieje prosty sposób, by je zoptymalizować, a jest to możliwe dzięki montażowi powiększonych zbiorników paliwa. Czym one są? W jaki sposób pozwalają zmniejszyć koszty paliwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Czym są powiększone zbiorniki paliwa?
Powiększone zbiorniki paliwa to w zasadzie dodatkowe zbiorniki instalowane po to, by zwiększyć zasięg samochodu na jednym tankowaniu. Łączy się je z oryginalnym zbiornikiem przy użyciu odpowiednich przewodów i pomp, co gwarantuje sprawne działanie. Czy dorabianie zbiorników paliwa w aucie jest legalne? Tak, ale tylko wtedy, gdy posiadają one odpowiednią homologację, która dopuszcza je do użytkowania. Istotną kwestią jest w tym przypadku również prawidłowy montaż, ponieważ dodatkowy zbiornik paliwa musi być montowany w taki sposób, by ingerencja w fabryczną konstrukcję auta (m.in. jego podwozie) była możliwie najmniejsza. W związku z tym z reguły wykorzystywane są zbiorniki aluminiowe na zamówienie, co pozwala dopasować je do danego samochodu. Zaletą aluminiowych zbiorników jest także wysoka trwałość oraz stosunkowo niska waga.
Powiększone zbiorniki paliwa – możliwość optymalizacji kosztów w firmie transportowej
Jak wspomniano we wstępie powiększony zbiornik paliwa to rozwiązanie, dzięki któremu można w prosty sposób zoptymalizować koszty działalności firmy transportowej. Na czym to polega? Oczywiście na optymalizacji kosztów zakupu paliwa, którą można przeprowadzić dzięki korzystaniu ze stacji, które oferują atrakcyjną cenę. Możliwość jednorazowego zatankowania większej ilości paliwa sprawia, że opłaca się pokonać kilka dodatkowych kilometrów, by uzyskać lepszą cenę. Największe oszczędności uzyskują jednak firmy, który wykonują przewozy międzynarodowe. Jeżdżąc na zachód Europy mogą bowiem zatankować większą ilość paliwa w Polsce (po niższej cenie), co pozwala im pokonać całą trasę bez konieczności dodatkowego tankowania, które we Włoszech, Francji, czy Niemczech byłoby znacznie kosztowniejsze. Odwrotnie działa to w przypadku kursów wykonywanych na wschód, ponieważ w tym przypadku opłaca się zatankować na Ukrainie, czy Białorusi, gdzie paliwo jest znacznie tańsze niż w Polsce.
Ile mogą wynosić oszczędności? Trudno oszacować dokładną kwotę, ponieważ wszystko zależy od pojemności zbiorników, różnicach w cen paliw w poszczególnych krajach, czy ilości wykonywanych kursach. Zakładając jednak możliwość zatankowania 300 litrów paliwa w cenie niższej o 3 zł można uzyskać nawet 900 złotych oszczędności. Biorąc pod uwagę ilość posiadanych aut oraz wykonywanych kursów dodatkowe zbiorniki paliwa na zamówienie mogą być naprawdę opłacalne.
Odliczenie VAT-u na paliwo
Powszechnie wiadomo, że firmy transportowe mogą odliczać VAT od kupowanego paliwa, a w przypadku tankowania w kraju jest to 100% zwrot. Jak mają się do tego powiększone zbiorniki paliwa? Otóż, dzięki zatankowaniu większej ilości paliwa przed wyjazdem na granicę można ubiegać się o zwrot pełnego VAT-u. W tym przypadku wartość netto faktury zaliczana jest do kosztów prowadzenia działalności, a 100% podatku VAT można odliczyć w deklaracji VAT.
Jak wygląda to na trasach międzynarodowych? Oczywiście prawo UE również umożliwia zwrot VAT-u jednak w tym przypadku przedsiębiorca musi liczyć się z koniecznością wypełnienia znacznie większej liczby formalności. Warto jednak o tym pamiętać, ponieważ wykonując kurs do kraju nienależącego do wspólnoty najlepszym rozwiązaniem jest tankowanie w Polsce lub innym kraju UE, co pozwoli odzyskać zapłacony VAT za paliwo. Nie przysługuje on bowiem w przypadku tankowania w krajach nienależących do UE.
Podsumowując należy stwierdzić, że montaż powiększonych zbiorników paliwa to sposób na optymalizację kosztów w firmie transportowej. Oszczędności można uzyskać nie tylko dzięki odpowiedniemu planowaniu tankowania, ale również zwrotom podatku VAT.